|  Fotoalbum  |  Video  |  Kontakt  | 
    Hem 
   » Om teamet 
        Sune Andersson
        Mats Eliasson
     » Hälsorapport
    Sponsorer 
    Motorcyklar 
    Fotoalbum 
    Video 
    Kontakt 
    test 

Sune Andersson
Rönnvägen 27
912 31 Vilhelmina
Sverige
Tel/Fax: +46 940 120 30
Mobil: +46 70 317 49 19
E-Mail: info[a]mcstunt.se


Skador:

Näsben avslaget

Höger axel av

Höger nyckelben av

Titanplatta inopererad på höger axel

Ben av i hand

Bröstben av

2 revben av

Näsben av

Nyckelben av samt opererat in titanplattor

Arm av vid axeln

Smalben av

Ett pekfinger av

Flera nackskador

Krossad minisk

Krossat brosk i knäet

2 knäoperationer

Knä och lår tömt på blod, väska och annat snusk 4 ggr

Nerverna i nacken brända för att minska smärtorna

Slagit hål i huvudet

Krossat höger ringfinger samt plastikopererat (det är inte särskilt vackert ändå)

Sytt sår på hälen

Sytt sår i huvudet

Sytt ett ringfinger


Ledband skadat i knä

Benbit bortslagen i höger knäskål

Stort sår i huvudet så att pannbenet blottats ca 20 stygn

Ska inte vara tjatig om alla suturer utan sammanfattar dom i ett hundratal

Djupt sår vänster ben 8 stygn

4 revben av höger sida

3 revben slagits loss från bröstbenet

Blödning vänster lår (och nu snackar vi inte om nåt litet blåmärke)

Ett antal hjärnskakningar (nej det är inte dom som gjort att jag är som jag är)

Båtben av vänster hand

Sytt sår i handled 4 stygn

Axel ur led

Bröstben spräckt

Ligament i hand helkass ett ben ligger i 90 grader i stället för 45

Köttsår på insidan låret av ett bakdäck ( fråga inte hur det gick till)

Muskel vänster axel nästan avsliten

Nyckelbensled ur led höger axel

Ytterligare en hjärnskakning

Djupt köttsår vänster handled 5 stygn

Fotpinne genom benet så att benpipan blottlagts (18 stygn)

Svanskota av och blödning i ryggslutet

Stooor blödning vänster lår, ca 1.6 liter blod och vätska i den bulan


Dessa skador har jag åsamkat mig under min vilda tid som odödlig vild och fullkomligt sanslös, givetvis är jag numera en vuxen lugn man som inte gör nåt som kan vara ohälsosam, Eller hur var det nu?.

En del skador finns genom åren, som oftast uppstått i strävan att finna det allra yttersta läget på alla gränser. Min uppfattning är att först när man vet var dom är, kan man köra med en sån vild körstil som jag använder mig av.

Jag är mer en praktiker än en teoretiker och har lärt mig vart gränserna går genom den hårda vägen. Det har gett mig en del skador, men samtidigt har det gett mig vetskap om hur cykeln beter sig just innan nåt kommer att hända.

om flesta skador uppstod för många år sen och jag behöver numera inte testa mig fram på det viset, nu har jag den erfarenhet och rutin som behövs. Nu är det bara träning med många timmar som gäller för att vidareutveckla stuntåkningen.

Under dom 12 år som vi kört uppvisningar har det endast varit en liten incident som berodde mer på omständigheterna än oss själva. Men visst är det lätt hänt.

En intressant aspekt är att jämföra med andra extrem- utövare, en extremskidåkare rallyförare eller andra extremsport utövare kan köra omkull eller misslyckas utan att någon höjer på ögonbrynen, men om en mc-stuntåkare gör det blir alla förvånade och undrar vad som hände.
Men det har man ju i och för sig gjort själv när man legat på rygg på Vilhelmina flygfält och tittat i himlen

Jag minns speciellt en olycka som förstörde nästan hela säsongen. Det var sommaren 2000 vi var uppbokade varje helg utom en och den helgen bestämde jag mig för att lufta min crosscykel, vilket jag inte skulle ha gjort. För efter ett par timmars hård körning kom jag till en mycket brant uppförsbacke och naturligtvis var man ju tvungen att testa om det gick att ta sig upp, sagt och gjort tog fart men tog mig inte riktigt ända upp, vände i farten och gav i ilska gas nedåt och precis innan det är försent ser jag en stubbe som var täckt med mossa körde in framdäcket slog runt framlänges och flög med huvudet och axeln in i ett träd.

Då jag väl kvicknade till kunde jag konstatera att med dom smärtor jag hade, så måste det minst vara ett ben som var av. Mina kompisar kom direkt fram och frågade hur det var, men dom fick nog inte mycket vettigt ur mig, jag tror att dom närmaste 15 min var jag nära att svimma gång på gång, efter den kvart det tog mig att komma på fötter (med hjälp), förstod jag direkt att vänsterarmen var helt av vid axeln.

Det var bara att gilla läget, skicka en av kompisarna och hämta en bil och be en annan att hjälpa mig att gå de 45 minuterna det tog att gå till vägen med vänsterarmen dinglande som en kosvans genom skogen I CROSSKOR (de som provat att bara gå några meter vet ju hur roligt det är). När vi väl kom till lasarettet var det första frågan om jag hade rört mig efter olyckan. Hade lite svårt att förneka det!!! Efter en liten lätt promenad på 45 min Resultatet blev 1 vecka på Iva och 22 dagar på morfin.

Under den tiden hade jag redan förberett mig mentalt på träningen som skulle upptas. Under starka protester och långa samtal lyckats jag få ortopeden att gjuta en speciell plastortos över axel och arm, som låste fast armen i den vinkel som behövdes för att påbörja träningen. Smärtan var outlidlig när jag var tvungen att bryta ut min vänstra arm med min friska för att kunna göra den gipsavgjutning som behövdes en barnkrycka fick simulera styret så att gipsavgjutningen skulle bli rätt. Första gången var vi tvungen att avbryta pga. smärtan, men dagen efter tog vi nya tag och efter ett tag lyckades det.

Efter en kortare tid och mycket smärtstillande kunde jag uppta träningen.
Största problemet var att vänsterarmen tappat musklerna och rörelse förmågan, jag kunde inte ens lägga upp handen på styret, Denna olycka gav mig ett ypperligt tillfälle att träna enhandsstoppies. Så inget ont som inte har något gott med sig.

Kontentan av detta:
ge aldrig upp, kroppen klarar av mer än du tror.

Men förvänta dig inte en besvärsfri ålderdom.


Sune Andersson

MC-Stunt © 2019 - info@mcstunt.se